O. Piotr Liszka CMF - Czas a teologia
Wpływ nauki o czasie
na refleksję teologiczną
Wydawnictwo: Palabra, Warszawa 1992
Ilość stron: 235
SPIS TREŚCI
Wstęp
CZĘŚĆ I - ROZUMIENIE CZASU W NAUKACH SZCZEGÓŁOWYCH
Rozdział I - Kształtowanie się koncepcji czasu poprzez wieki w różnych kulturach
Pojmowanie czasu w kulturach pierwotnych
Rozwój pojmowania czasu w kulturze europejskiej
Teologiczne refleksje nad ontologicznymi płaszczyznami temporalnymi
Rozdział II - Czas fizykalny
Dążenie do zrozumienia czasu w fizyce XX wieku
Etapy powstawania czasu kosmicznego
Próżnia
Początek czasu
Przejście z próżni do etapu fluktuacji
Etap fluktuacji
Struktura czasu w obecnym kosmosie
Zwrot upływu czasu
CZĘŚĆ II - TEMPORALNE STRUKTURY WEDŁUG PISMA ŚWIĘTEGO
Rozdział I - Struktury temporalne według ksiąg Starego Przymierza
Różne modele czasu występujące w księgach Starego Przymierza
Czas spleciony z wydarzeniami zbawczymi
Rozwój idei temporalnych w okresie Starego Przymierza
Szata słowna stosowana dla opisu struktur o charakterze temporalnym
Rozdział II - Struktura czasu według ksiąg Nowego Testamentu
Relacje między chronosem a wiecznością
Czas kształtowany przez Chrystusa
Przeżywanie czasu przez chrześcijan
Personalistyczny charakter nowotestamentowej struktury czasu
Praktyczne implikacje wynikające z nowotestamentowej struktury czasu
Część III - REFLEKSJE TEOLOGICZNE Z UWZGLĘDNIENIEM NOWYCH FIZYKALNYCH TEORII CZASU
Rozdział I - Wymiar relacji między wiecznością i doczesnością
Pojęcia
Przykłady różnych spojrzeń filozoficznych na relację między czasem a wiecznością
Relacja między czasem a wiecznością w teologii chrześcijańskiej
Relacja między czasem a wiecznością Boga
Możliwość istnienia „czasowości" pozadoczesnej
Struktura temporalności pozadoczesnej
Teologowie zachodni
Teologowie wschodni
Rozdział II - Zagadnienie czasu w tajemnicy stworzenia świata
Początek świata
Hipoteza istnienia struktury temporalnej przed początkiem świata materialnego
Stworzenie świata z nicości
Zamysł Boży jako fundament relacji między światem a Bogiem
Zależność stworzonego świata od Boga Stworzyciela
Rozdział III - Temporalna historia w relacji do Bożej wieczności
Początek istnienia człowieka
Wertykalne i horyzontalne napięcie między historią a wiecznością
Odległość między teraźniejszością a końcem świata
Rozdział IV - Spotkanie czasu z wiecznością w misterium Chrystusa
Zjednoczenie doczesności i wieczności w misterium wcielenia
Sposoby ujmowania misterium Jezusa Chrystusa
Próba dynamicznego ujęcia wydarzenia wcielenia
Dynamiczne rozumienie dogmatu chalcedońskiego
Związki czasu z wiecznością w wydarzeniu paschy
Zstąpienie Jezusa Chrystusa do otchłani
Misterium zmartwychwstania
Misterium wniebowstąpienia
Rozdział V - Spotkanie czasu z wiecznością w Liturgii
Liturgia a historia zbawienia
Uobecnianie się wydarzeń paschalnych w liturgii
Teologia wschodnia
Teologia zachodnia
Związek między temporalną strukturą liturgii a uobecniającym się w niej Jezusem Chrystusem
Rozdział VI - Temporalna struktura wydarzenia śmierci
Wydarzenie śmierci
Temporalny aspekt wydarzenia śmierci w kontekście hipotezy o zmartwychwstaniu w momencie śmierci
Związek między momentem umierania a końcowym punktem życia ziemskiego
Wydarzenie śmierci w kontekście nowego rozumienia czasu fizykalnego
Rozdział VII - Struktura temporalna sytuacji pomiędzy śmiercią a końcem świata
Wpływ rozumienia na teologię czyśćca
Aspekt temporalny sytuacji wiecznej szczęśliwości
Aspekt temporalny sytuacji potępienia
Rozdział VIII - Temporalna struktura wydarzeń ostatecznych
Koniec świata w relacji do jego początku
Relacja między końcem czasu a misterium przejścia świata do wieczności
Wpływ Chrystusowej paruzji na strukturę temporalną ostatniej fazy czasu
Relacja między końcem świata a teraźniejszością
Oryginalność styku czasu z wiecznością w „punkcie" końca świata
Zmartwychwstanie ciał
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Spis treści